søndag den 4. marts 2007

Workshops

Generel information

Workshopsene er udvalgt på baggrund de interesser som deltagerne har indikeret i deres tilmelding til seminaret. Som udgangspunkt indgår der et 30 minutters (eller to 15 minutters) oplæg af workshoplederen, hvorefter der er diskussion, rollespil eller noget helt tredje. Hele sessionen skal munde ud i en række anbefalinger, som kan indgå i arbejdet efter seminaret.

Affaldsworkshop

Hvordan forholder man sig bæredygtigt til afffald? Hvordan får man folk engageret i bæredygtig affaldshåndtering? Hvilke systemer vil være realistisk og effektivt at implimentrer på Danmarks universiter? Hvilke affaldssystemer vil være banebrydende for Danmarks universiteter?

Disse spørgsmål og mange andre vedr., affaldshåndtering vil Jacob Hartvig Simonsen behandle i denne workshop, erfaringer fra Renosam med de praktiske, juridiske og økonomiske aspekter vil blive behandlet. Endvidere vil visionærer affaldshåndtering i relation til Danmarks universiteter også blive berørt, samt megatreands i affaldssektoren og samfundsudviklingen.

Workshoppen ledes af Direktør Jacob Hartvig Simonsen

Forskningsworkshop

Workshoppen vil tage afsæt i hvordan forskningen kan integrere bæredygtighedstanken. Forskningen er en vigtig brik i samfundets bestræbelser på, at blive bæredygtigt og ofte betones teknologisk udvikling som løsningen på alle verdens miljøproblemer, men er det så simpelt? Nogle af de spørgsmål der vil blive diskuteret er hvordan samarbejdet mellem de hård og bløde videnskaber styrkes – hvis det da skal styrkes? Hvordan formidles bæredygtighedsforskningen til den brede befolkning, uden det bliver for langhåret og hvordan gøres bæredygtighedsforskning attraktive for kommende forskere?

Workshoppen ledes af Seniorforsker Tove Enggrob Boon

Bæredygtighed - verdensanskuelser og værdier bag miljøregnskaber.

Hvor meget energi og hvor mange ressourcer har vi at deles om nu og i fremtiden? Hvordan undgår vi at komme op at slås? Bliver vi reddet af det teknologiske fix, eller kan vi lære at blive tilfredse med immaterialle ting i stedet? Hvorfor falder miljøregnskaber for produktsystemer så forskelligt ud? Miljøregnskaber er en måde, at vise ressourceforbruget i store organisationer som universiteterne og et væsentligt redskab til at gøre vidensproduktionen på universiteterne bæredygtig.

Hvad er mest bæredygtigt, campus universitetet på landet eller det moderne byuniversitet? Hvilke fag bruger færrest ressourcer? Hvad betyder en uges feltarbejde contra laboratoriearbejde contra litteraturstudier for erkendelse og for ressourceforbrug - kan det optimeres? Muligheden for, under studietiden at påvirke de studerendes livsstil i fremtiden. Hvilken rolle kan universitetet spille her?

Workshoppen tager udgangspunkt diskussionen om non-food afgrøder og bioenergi. Du vil blive udfordret som den amerikanske økonom Robert Solow eller den canadiske økolog Crawford S. Holling og skal kæmpe for din sag!

Workshoppen ledes af post doc Ingeborg Callesen

Undervisningsworkshop

Hvordan indtænker man bæredygtighed i undervisningen? Og skal der overhoved undervises i bæredygtighed på universiteterne. Hvordan undervises der i bæredygtighed på en tværfaglig relevant måde? I workshoppen vil erfaringer fra SLUSE uddannelserne blandt andet blive bragt i spil og mulighederne for fremtidige uddannelser i bæredygtighed vil blive diskuteret, hvad skal de indeholde, og i hvilke typer af jobfunktioner skal have man have kendskab til bæredygtighed?

Workshoppen ledes af lektor Jacob Magid

Elspareworkshop

Mens vi på universiteter og andre offentlige institutioner i Danmark har været gode til at spare varme og vand de sidste 15 år, så er elforbruget hvert år steget med 1,3 %.

Der er derfor god grund til at se på, hvad man kan gøre på universiteterne for at nedsætte elforbruget. Elforbruget skyldes især belysning, ventilation og it, og sparepotentialet er enormt. En del besparelser kan opnås med tekniske løsninger og energibevidste indkøb, men adfærden hos de studerende og medarbejderne spiller også en betydelig rolle.

Workshoppen vil give overblik over sparepotentialer og viden om, hvordan man kan opnå besparelser. Måske dukker der nogle nye løsningsmodeller op som matcher universiteternes specielle struktur og sammensætning. Vi skal også drøfte, hvordan man i givet fald kan iværksætte en adfærdskampagne, og eksempler på kampagnematerialer vil blive præsenteret.

Workshoppen ledes af chefkonsulent Karen Marie Pagh Nielsen.